Nowa płyta “Czeska” do nabycia w sklepie

Zobacz

Image Alt

O mnie

O mnie ciut

   Jan Kondrak to  głos .Wielki głos. Co do skali i  siły pewnie największy spośród polskich głosów bardowskich.Jest też cenionym autorem i kompozytorem.Pisze dla siebie i innych, na przykład dla Marka Dyjaka. Słusznie kojarzony z wyjątkową piwnicą artystyczną jaką jest Lubelska Federacja Bardów. Ma na koncie jedenaście płyt z LFB  i osiem solowych dokonań. 

  Występuje w konwencji „ na głos męski i gitarę”, ewentualnie z towarzyszeniem dwóch, trzech akompaniatorów.

Z klasą sięga po klasykę piosenki autorstwa Leonarda Cohena, Boba Dylana, Edwarda Stachury, Bułata Okudżawy, Włodzimierza Wysockiego, Stinga, Jacka Kaczmarskiego) 

  Uroda głosu predestynuje go szczególnie do wykonywania romantycznych ballad, tchnących pobliskim stepem i wolnością, zaś temperament osobisty popycha go do kabaretowego sposobu prowadzenia koncertów.      

E-mail: janko8@poczta.onet.pl

lPhone: 608 421 380

Materiały do pobrania

O mnie więcej

Jan Kondrak – absolwent polonistyki w UMCS. Autor, kompozytor i wykonawca piosenek. Tłumacz, publicysta i prozaik. Współzałożyciel Lubelskiej Federacji Bardów. Zdobywca nagród na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Krajowego Festiwalu Piosenki w Opolu i świnoujskiej FAMY.

Zrealizował wiele scenariuszy własnych widowisk estradowych, np. Ogród wiszący-Pieśniarze świata – spektakl nagrodzony na targach estradowych OSET w Rzeszowie. Teatr Młodzieżowy w Ełku wystawił musical jego autorstwa pt. Moje Włosy. Na deskach Teatru Centralnego w Lublinie miała miejsce premiera jego widowiska pt. Pieśń z pieśni, do którego muzykę skomponował Zbigniew Łapiński.

Publikował w Kamenie, Kulturze Niezależnej i Tygodniku Współczesnym, Almanachu Prowincjonalnym, Akcencie, a najwięcej w piśmie Piosenka. Napisał rozdział monumentalnej pracy zbiorowej Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II. Osobne rozdziały poświęcono Kondrakowi w książkach o charakterze archiwizacyjno-naukowym, w Scriptores i Świat trzeba przekręcić oraz w „Piosenki prawdziwe” w kulturze PRL.

Wymyślił formułę Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i czternaście razy go przeprowadził. Wyróżniony Złotym Indeksem na czterdziestolecie Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie za – jak to określono – utworzenie księstwa piosenki literackiej w Lublinie. Koncertował w głównie w Polsce. Ale też w Austrii, Irlandii, Francji, Anglii, USA, Bułgarii, na Białorusi i Ukrainie.

Wydał następujące fonogramy solowe: Missa Pagana, Tango Tristè, Madamme I i Madamme II (wszystkie z tekstami Edwarda Stachury). A także Kolędy przy gitarze i pozycje z tekstami własnymi: Wyzwanie, Tym – co pod wiatr, Romanse ballady, Kto Co, Maratończyk i Wieczna Wieża.

Ma w dorobku poemat pt. Trzynasta Trzydzieści, do którego muzykę stworzył Zbigniew Łapiński. Ten sam kompozytor jest autorem warstwy muzycznej jego musicalu pt. O’Błędny rycerz.

Z Lubelską Federacją Bardów wydał następujące płyty: Na żywo w Hadesie, Miłość mi wszystko wyjaśniła (do słów Karola Wojtyły), Kolędy Żaglowe, Lubelska Federacja Bardów Kazimierzowi Grześkowiakowi (z tekstami Kazimierza Grześkowiaka), Imperium, Tygiel, Klechdy Lubelskie, Dycha w Trójce i Stachura-Poematy, Bardziej. Koncert jubileuszowy na piętnastolecie istnienia został wydany przez TVL w podwójnej postaci, DVD i CD. Koncepcyjnie przygotował album opowiadający historię Świdnika i Lubelszczyzny w piosenkach, co zostało nagrane przez LFB z udziałem licznych gości, a wydane jako płyta DVD pt. Wysoki Lot. Wydarzeniom ze stanu wojennego poświęcony jest jego singiel pt. Pieśń Dzwonu Wolności.

Brał udział jako śpiewak i kompozytor w przedstawieniu pt. Album rodzinny teatru Grupa Chwilowa. We współpracy z Teatrem Starym w Lublinie powstało jego solowe przedstawienie pt. Sztukmistrz śpiewa. Grane od 2012 roku. W tym samym teatrze, począwszy od sezonu 2013, śpiewa w spektaklu Wieczorem, opartym na poezji Józefa Czechowicza, do którego muzykę skomponował Włodek Pawlik.

Napisał libretto kantaty jazzrockowej Zakochani w Lublinie na finał obchodów siedemsetlecia Lublina. W Warszawie założył kabaret muzyczno – literacki Dolina Prapremier.
Jego utwory wykonywali: Beata Kozidrak, Urszula, Natalia Przybysz, Krzysztof Cugowski, Piotr Cugowski, Marek Dyjak.

Piórem Ewy Piątek

 

Sztukmistrz śpiewa… i biega

Największy głos wśród biegających. Najszybsze nogi pośród bardów. 

Nigdy nie lubił zostawać w tyle. W 1980 roku jako pierwszy wyśpiewał poemat Missa pagana Edwarda Stachury. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia nagrał nowatorską w świecie piosenki literackiej kasetę pt. Wyzwanie z zastosowaniem komputerów i klawiszy elektronicznych. Jako autora tekstów piosenek również trudno by go było posądzić o anachronizm. Nie samą jednak piosenką żył. I nie od razu nią. Jan Kondrak miał zostać wielkim sportowcem. W młodości biegał na średnich dystansach i reprezentował klub Unia Hrubieszów. Można więc było się spodziewać, że zadomowi się na podwyższeniu. Nie było tylko wiadome czy będzie to podium sportowe czy scena.

KRESOWY RYS

Na szczęście wygrała scena, a dzięki temu zwycięstwu zyskaliśmy jeden z najciekawszych głosów, porównywany przez niektórych do głosu Czesława Niemena. Analogia może i nie do końca chybiona, ale jak słusznie zauważa historyk piosenki, Jan Poprawa w książce pt. Trzynastu poetów „Kondrak najlepiej czuje się (…) w melodyjnych pieśniach o długiej linii melodycznej, w dumkach i zaśpiewach tchnących niedaleką zagranicą”. „Piękny »kresowy« rys” zauważył w nim również Jacek Kaczmarski. Ale przez obu panów: Poprawę i Kaczmarskiego doceniony został Kondrak nie tylko jako charyzmatyczny wykonawca, ale i bardzo sprawny autor. To twórca, któremu można by przypisać zarówno sięganie po słownictwo staropolskie jak i niezwykle współczesny sposób postrzegania świata.

TWÓRCZY ROZKROK 

Dziś Jana Kondraka śmiało można określić posiadaczem największego, bo czterooktawowego głosu na polskiej scenie bardowskiej. I choć wydawałoby się, że coraz trudniej zaskoczyć widownię czymś nowym, jemu wciąż się udaje. Jest o dwa ruchy przed innymi. Gdy oni próbują zrobić pierwszy krok w przód, on przemieszcza się już w obu kierunkach jednocześnie. Bo jak inaczej określić pomysł na śpiewanie bez nagłośnienia jeśli nie symultanicznym ukłonem w stronę przeszłości i przyszłości?  Sztukmistrz śpiewa to tytuł prezentowanego m.in. na deskach Teatru Starego w Lublinie i Teatru Kamienica w Warszawie recitalu, podczas którego artysta przywołuje czasy, gdy nie było jeszcze prądu. Przestrzeń wypełnia siłą swojego głosu, naturalnego, bez pośrednictwa mikrofonu. Piosenki wykonuje przy użyciu różnych technik śpiewaczych. Pojawiają się elementy naśladowania natury. Jest Stachura. Bywa Sting w nowych tłumaczeniach. I chodź na scenie stoi tylko facet z gitarą widz może poczuć się rozpieszczony bogactwem dźwięków. 

BARD MARATOŃCZYK

Gen sportowca w Kondraku daje o sobie znać jednak nie tylko w okolicznościach artystycznych. Parę lat temu bard powrócił do biegania. Dziś startuje w biegach długodystansowych. Na trasach czuje się równie swobodnie jak na estradzie. I wciąż nie pozostaje w tyle. Na mecie X Międzynarodowego Cracovia Maraton pojawił się z czasem 3.11:14. Jest jednym z pomysłodawców Maratonu Lubelskiego, który odbywa się od 2012 roku. 

STACHURA SPINKFLOYDOWANY

Ale mieszkający w Świdniku Kondrak działa nie tylko w pojedynkę. Od 1999 r. roku jest członkiem Lubelskiej Federacji Bardów. To swoista piwnica artystyczna, która pod jednym szyldem zrzesza laureatów najważniejszych festiwali piosenki w Polsce. Płyta płyta formacji pt. Stachura – Poematy jest przykładem na to, że również w nurcie poezji śpiewanej nie wszystko jeszcze zostało „powiedziane”. Innowacyjne podejście do tematu śpiewania Stachury pojawia się tu przede wszystkim w warstwie muzycznej. Kompozytorzy z LFB zaopatrzyli poezję Steda w bardzo szlachetne i nowoczesne brzmienie, a w formie nawiązali do dawnego rocka progresywnego w „pinkfloydowskim” stylu. Ponadto na krążku znalazły się umuzycznione fragmenty aż pięciu poematów autora Siekierezady. To pierwsza pozycja na rynku fonograficznym uwzględniająca wyłącznie poetycką twórczość E. Stachury. Oprócz tego zespół ma na swoim koncie m.in. liczne albumy z własnymi tekstami i jeden z umuzycznioną poezją Karola Wojtyły. 

OSTATNIO

Wykonał woltę estetyczną nagrywając niemal w pełni elektroniczną płytę z LFB

(„ Bardziej”). Jednocześnie założył w Warszawie kabaret piosenki literackiej pod nazwą Dolina Prapremier. Reguła programowa kabaretu jest niezwykle wymagająca. Co miesiąc artyści prezentują nowe, prapremierowe utwory. Kondrak wyznaczył sobie rolę współprowadzącego razem z Kubą Sienkiewiczem. Występują głównie młodzi artyści, laureaci najpoważniejszych festiwali piosenki literackiej i kabaretowej. Na siedemsetlecie Lublina napisał libretto kantaty pt. Zakochani w Lublinie, która stała się głównym wydarzeniem obchodów Wielkiego Jubileuszu, a wyśpiewana została przez największe głosy Lubelszczyzny( m. in. Beatę Kozidrak i Krzysztofa Cugowskiego)

Ewa Piątek

Jan Kondrak to  głos .Wielki głos. 

Największy co do skali i siły spośród polskich głosów bardowskich. Jest też cenionym autorem i kompozytorem. Pisze dla siebie i innych. Na przykład dla Marka Dyjaka. Słusznie kojarzony z wyjątkową grupą artystyczną jaką jest Lubelska Federacja Bardów. Ma na koncie dziesięć fonogramów z LFB  i tyle samo solowych dokonań. 

  Uroda głosu predestynuje go zwłaszcza do ról zawierających lirykę miłosną. Żywioł liryczny przełamuje zazwyczaj szczyptą humoru, prowadząc przy tym niebanalną grę z publicznością.

         Jak mało kto ma kompetencje do oprawy artystycznej uroczystości oficjalnych, związanych z wydarzeniami historii najnowszej. Debiutował wszak jako autor w Radiu Wolna Europa.

Spotkanie z występującym Kondrakiem jest gwarancją najznakomitszych doznań i szansą na łatwe przekonanie się, że nie tylko prezentowanym treściom, ale i samemu wykonawcy nie brakuje doskonałej formy.

Oferta programowa:

Miłość  recital  z dużą ilością dialogów muzycznych z publicznością, ale też i popisów wokalnych na cyrkowym wręcz poziomie. W repertuarze głównie utwory własne, , a także utwory Leonarda Cohena, Edwarda Stachury, Bułata Okudżawy i Stinga. Całość jest w wymowie pozytywna i krzepiąca. 

Istnieje możliwość występu bez nagłośnienia, tak jak występowali śpiewacy w dawnych czasach, kiedy to było wiadomo, kto „ma głos”, a kto go nie ma. Dzięki temu słuchacze czują, co to jest naturalna dynamika śpiewu. Jan Kondrak podejmuje się od dawna występowania tego rodzaju, traktując rzecz jako odtrutkę na przerost techniki w sztukach wszelkich, jako wyraz tęsknoty do naturalności.

Kalendarium

 

Jan Kondrak. Życiorys artystyczny 

  1. 16 grudnia 1981, na wieść o śmierci górników w kopalni Wujek napisał pierwszą pieśń o stanie wojennym. Dał jej tytuł Grudniowa pieśń. Ta i następne jego piosenki znalazły się potem na antenie Radia Wolna Europa, w Kwadransie Jacka Kaczmarskiego. Wydana na płycie pt. Wieczna wieża( 2016)
  2. W lutym 1982 został zatrzymany przez milicję w czasie tzw. Świdnickich spacerów i osadzony w areszcie. Zdarzenie opisał w piosence pt. Pożegnanie z Marią. Utwór stał się ważnym raportem z samego dna stanu wojennego. Obecny na antenie RWE i na płytach Pieśń Dzwonu Wolności i Wysoki lot( DVD)
  3. Publikował  felietony i teksty piosenek w Kulturze Niezależnej 
  4. Od marca do czerwca 1982 śpiewał nocne koncerty  na dachu akademika „Femina”, na miasteczku akademickim UMCS w Lublinie. Repertuar: Kondrak, Kaczmarski, tradycja. Każdy koncert zamieniał się w manifestację gdy dołączali studenci z sąsiednich akademików i kończył się przyjazdem patrolu milicji. 
  5. Zdobył drugą nagrodę Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie ( 1985)śpiewając fragmenty swoich piosenek, te dopuszczone przez cenzurę.
  6. W 1986 roku został ojcem chrzestnym Dzwonu Wolności w Świdniku. Jednym z wielu. Na uroczystość poświęcenia napisał chrześniakowi  utwór pt. Pieśń Dzwonu Wolności. Rzecz wydana na singlu i dwu płytach z udziałem Lubelskiej Federacji Bardów. Włączona do śpiewnika pieśni patriotycznych pt. Ojczyzno ma. Oficjalnego wydawnictwa środowisk naukowych Lublina. Pomyślanego jako prezent dla obywateli w perspektywie wizyty w Lublinie Jana Pawła II.
  7. Wyniki wyborów 4 czerwca 1989 upamiętnił „Piosenką na piechotę”. Utworem chętnie przechwytywanym przez młodzież pieśniarską( Pod Strzechą, Marek Dyjak).Piosenka na długo zdominowała listę przebojów Radia Akademickiego Kraków( 16 miejsce w historii podczas tysięcznego wydania listy). Wydana na płytach Wysoki lot i Romanse ballady.
  8. We współpracy z kompozytorem, Piotrem Mikołajczakiem opublikował kasetę pt. Tym- co pod wiatr. Jedna z piosenek , Serce z rysą,( ustalająca status Polski w Europie), stała się przebojem na  terenie pokrytym  falami TVP Lublin. Wykonywana też przez zespół Bracia 
  9. Napisał libretto musicalu pt. Pieśń  z pieśni, do którego muzykę skomponował Zbigniew Łapiński .
  10. 10.Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wstąpił na 15 lat do Teatru Grupa Chwilowa. Występował w przedstawieniu muzycznym o uchodźcach spod Wilna. Nosi ono tytuł: Album rodzinny. Ścieżka dźwiękowa Ar ( z archiwum Teatru Polskiego Radia) ukazała się na płycie w 2016 roku. 
  11. 11.W 1988 roku założył piwnicę artystyczną p.n. Kotłownia Biesiadna, później przekształconą w Lubelską Federację Bardów
  12. 12.Na początku nowego tysiąclecia napisał libretto musicalu pt. Trzynasta trzydzieści. Muzyką rzecz opatrzył Zbigniew Łapiński. Do reżyserii przyjął Paweł Passini.
  13. 13.Wykreował wokalnie finał musicalu do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i z muzyką Zbigniewa Łapińskiego. Sprawa związana z Famą 2002 i później z Festiwalem Muzyki Dobrej. Utwór pt. Polska, bo o nim mowa, znalazł się na płycie Jana Kondraka pt. Wieczna wieża i w publikacji pofestiwalowej.
  14. 14.W ciągu 17 lat istnienia Lubelskiej Federacji Bardów opublikował z nią 12 płyt w tym 2 DVD.W tym czasie wydał też 6 płyt solowych z autorskim repertuarem.
  15. 15.W 2014 roku wymyślił formułę Festiwalu Polskiej Piosenki w Chorzowie im. Kazimierza Grześkowiaka. Organizatorem jest Górnośląski Park Etnograficzny. Głównym założeniem programowym jest pielęgnacja pięknej polszczyzny w warstwie słownej i muzycznej.
  16. 16.W 2016 roku napisał libretto do muzyki Zbigniewa Łapińskiego. Tak powstał kolejny musical. Nosi tytuł O’Błędny rycerz.